Kde hledat nové příležitosti

06.03.2024

Při pohledu na dnešní trhy a segmenty se může zdát, že všechno převratné už bylo vymyšleno. Napadlo by vás, že může být prostor pro novou konkurenci mezi všemi těmi velkými technologickými společnostmi a rychle rostoucími startupy, které jsou již na trhu?

Kdyby takto uvažovali zakladatelé Flipkartu Sachin Bansal a Binny Bansal, nikdy by se nestali úspěšným konkurentem jednoho z největších hráčů na trhu: Amazonu. Jejich příběh začal nenápadně. Pracovali pro Amazon jako kodéři a v roce 2007 Sachin a Binny spustili svůj vlastní online maloobchod z bytu v Bangalore v Indii s kapitálem pouhých 400 000 rupií (6 500 $). Během následujících sedmi let se postupně dostali mezi první indické internetové miliardáře. A ve svém úspěšném tažení pokračují - nedávno například získali eBay India.

Úspěch Flipkartu byl postaven na tom, že se jeho zakladatelé detailně podívali, co by jejich velcí konkurenti (jako Amazon, eBay nebo Alibaba) mohli nabízet, ale nenabízeli. Díky tomuto přístupu dokázali najít mezeru na trhu, nabídnout lepší služby a najít své zákazníky tam, kde byli.

Jak je tedy možné najít novou příležitost na trhu?

Najděte mezery na trhu

I když se může zdát, že Amazon prodává všechno, skutečnost je jiná - na trhu existují mezery, kterých je možné využít. Sachin a Binny našli tuto mezeru v oblasti služeb v jejich rodné Indii.

Podívejte se na svoje největší konkurenty. Kde mají mezery - v geografickém pokrytí nebo v rozsahu služeb, které nabízejí? Jedním ze způsobů, jak tyto informace zjistit, je zeptat se současných zákazníků konkurence s čím jsou nespokojeni. Když se zaměříte na zjištění těchto informací, můžete objevit jedinečnou obchodní příležitost, o které byste nikdy předtím neuvažovali.

Zaměřte se na zlepšení servisu

Když Sachin a Binny v roce 2007 rozbíhali Flipkart, většina Indů přistupovala k internetu prostřednictvím mobilů. Smartphony a tablety byly v Indii mnohem rozšířenější než notebooky nebo stolní počítače, ale mnoho webů stále nebylo připraveno na obsluhu mobilních uživatelů. Flipkart byl původně spuštěn pouze jako mobilní aplikace, protože to byl způsob, jak se co nejlépe dostat k jejich cílovým zákazníkům. Toto rozhodnutí jim poskytlo prostor pro růst v té části trhu, který chyběl starým společnostem.

V čem nejvíce selhávají vaši největší konkurenti při obsluze zákazníků? A jak je můžete lépe obsloužit vy? Zaměření na služby pomohlo už nejednomu start-upu získat podíl na trhu na úkor větší značky.


Oslovte zákazníky tam, kde skutečně jsou

Proč chtít změnit chování zákazníků? Není lepší změnit sebe a své produkty a služby? To byl jeden z posledních klíčů k úspěchu Flipkartu. Online zákazníci v Indii nebyli zvyklí platit online a nedůvěřovali při placení online společnostem. To byla pro oblast elektronického obchodování velká překážka. Sachin a Binny se rozhodli - místo toho, aby nutili zákazníky akceptovat systém, kterému nevěřili - oslovit zákazníky tam, kde se skutečně vyskytovali.

Vyvinuli model prodeje na dobírku, který je odlišil od ostatních online obchodních společností, které se snažily proniknout na trh, a pomohli tak navázat důvěru se svými novými zákazníky. Poté, co si získali důvěru těchto zákazníků, pak spustili svou vlastní online platební platformu.

Podívejte se na překážky, kterým čelili vaši konkurenti při pokusech o získání nových trhů. Jak byste mohli jít za zákazníky namísto toho, abyste je nutili přijmout běžné způsoby prodeje?

Tyto tři jednoduché změny myšlení mimo zaběhnuté rámce pomohly realizovat podnikatelský nápad v hodnotě několika milionů dolarů v prostoru, o kterém si všichni mysleli, že už je plně využitý.

Hledáte také novou příležitost na trhu? Rádi Vám pomůžeme - máme praktické zkušenosti a sdílíme společné náměty. Kontaktujte nás pro více informací.