Jak začít podnikat - základní checklist
Jak Vám řekne každý zkušený podnikatel, start podnikání závisí na široké škále faktorů. Mezi ně patří především správné osobnostní vlastnosti (jako např. nadšení, vytrvalost a schopnost překonávat překážky), které pomáhají s uskutečněním ambiciozních podnikatelských plánů.
Při startu čehokoliv nového je ale také stejně důležitá příprava a vytvoření kontrolního seznamu kroků, které je třeba udělat. Proč? Ohromující počet startupů nikdy nepřekročí rozhodující fázi "live or die". Ty, které to zvládnou, téměř vždy používají kontrolní seznam, nebo chcete-li mapu činností, která jim pomáhá dostat se z bodu A do bodu B.
Jinak se můžete dostat do stavu, kdy budete mít pocit, že jste zahlceni všemi činnostmi a kroky, které musíte zvládnout - nebo si nejste jisti, jak začít! Podnikatel si nemůže dovolit propást zásadní okamžiky, které by mohly ovlivnit úspěch firmy , a zároveň se soustředit na rozběh podnikání, vyhledávání a navazování vztahů se zákazníky a generování cash flow.
Proto zde představujeme přehledný seznam kroků, kterým musí každý budoucí podnikatel věnovat pozornost na začátku svého podnikání:
Vymyslete správné jméno /název
Jak se bude vaše firma jmenovat? Nejlepší je krátký, elegantní název, který shrnuje a vystihuje, co firma nabízí. Ve světě, přeplněném spoustou obchodních názvů nebude snadný výběr toho, co si lidé snadno zapamatují a vyhledají online - ale "krátký a výstižný název" může později znamenat velkou výhodu v marketingu.
Zaregistrujte si webovou doménu
Využijte jednoduchosti služeb stránek, zabývajících se registrací domén (např. GoDaddy, Web.com) a zaregistrujte název vaší obchodní domény (a další obdobná jména, která jsou podobná tomu vašemu), kterou budete v online komunikaci využívat.Je to snadné a levné-a je to absolutně první krok při vytváření webových stránek a doplňkových marketingových aktivit pro vaše podnikání.
Vytvořte si obchodní plán
Obchodní plán je vlastně taková mapa cesty, která je před vámi. Bez jasného plánu si budete připadat jako když bloudíte ve tmě bez baterky. Naštěstí dnes již existuje řada online nástrojů a softwaru, které vás procesem plánování provedou.
- Efektivní obchodní plán obsahuje tyto klíčové body:
- Co vaše firma dělá a jak se liší od konkurence
- Důkladná marketingová analýza odvětví, v němž chcete podnikat
- Jak bude firma řízena a organizována
- Strategie pro tvorbu a marketing vašich skvělých nových nápadů
- Rozpočet a finanční prognózy
Nechtějte mít perfektní obchodní plán hned na začátku. "Nemusíte jej mít ani vytesaný do kamene", stačí, když bude sestavený tak, aby vám sloužil jako návod pro to, jak zahájit podnikání a současně byl určitou strategií pro dosažení dlouhodobého úspěchu.
Najměte si právníka a účetního.
Nemusíte je hned zaměstnávat na plný nebo částečný úvazek, ale na začátku potřebujete pro svá rozhodnutí správné informace. Dobrý účetní pomůže položit základy pro správné řešení daní, doporučí vhodný účetní systém a pomůže s finančním plánováním, díky kterému budete mít výdaje pod kontrolou.
Zvolte správnou formu podnikání a získejte příslušná povolení
Pro každý typ podnikání existují daňové a finanční podmínky (s.r.o., a.s., k.s., OSVČ, apod.). Při volbě správné formy podnikání Vám může pomoci právě právník a účetní , stejně jako při získávání obchodních licencí nebo povolení potřebných pro zahájení provozu.
Zjistěte své technologické potřeby
Žádné podnikání nemůže dnes přežít bez správné technologie. V rámci obchodního plánu přijímejte kvalifikovaná rozhodnutí o nezbytném základním vybavení (počítač, smartphone, tiskárna, atd.), stejně jako o technologiích relevantních pro vaše odvětví (software, aplikace, atd.). Zjistěte, co používají jiné firmy ve vámi vybrané oblasti.
Identifikujte zdroj kapitálu
Peníze budete potřebovat v každé fázi rozběhu podnikání. Zpočátku mohou finanční prostředky pocházet z osobních úspor nebo z půjček od rodiny a přátel, ale brzy budete potřebovat novou injekci kapitálu pocházejícího z půjček od bank, spořitelních a úvěrních družstev, andělských investorů atd. A tady přijde vhod podrobný, dobře vypracovaný obchodní plán.
Kontrolní seznam může obsahovat i další části. Mezi další klíčové prvky patří návrh obchodního loga, určení místa, kde bude podnik umístěn, otevření obchodního bankovního účtu, stanovení cen za vaše produkty nebo služby a najmutí personálu . Pokud budete postupovat podle těchto bodů, tak se věci začnou vyvíjet správným směrem.
Pro začínajícího podnikatele není nikdy příliš brzy, aby využil pro start svého podnikání služeb zkušeného business mentora, který mu pomůže se vyhnout řadě začátečnických chyb. Správně připravený start vám může pomoci urychlit váš posun od snu k realitě a přitom se vyhnout nákladným chybám, s nimiž se setkali ostatní. Zjistěte více o tom, jak Vám můžeme pomoci uskutečnit vaše podnikatelské sny!